31.10.15

Προβολές στο Στέκι

SLAVES WELCOME
ΠΡΟΒΟΛΕΣ
Ο ευρωπαϊκός ιμπεριαλισμός ξεδιαλέγει τους νέους σκλάβους του
από τα εκατομμύρια των προσφύγων που ο ίδιος παράγει
Η υποδούλωση και απόλυτη εκμετάλλευση ολόκληρων λαών αποτελεί πάγια τακτική του κεφαλαίου εδώ και αιώνες. Η αποικιοκρατία κατά την περίοδο της φεουδαρχίας και μέχρι τον 19οαιώνα δεν τηρούσε τα σημερινά προσχήματα: στρατιές σκλάβων φορτώνονταν αλυσοδεμένοι σε καράβια και μεταφέρονταν ως άμισθο εργατικό δυναμικό στις φυτείες και τις μητροπόλεις της Αμερικής και της Ευρώπης, όπου κατείχαν θέση υπανθρώπου και δούλευαν κάτω από το κνούτο και το μαστίγιο ως το θάνατο. Οι τρεις ταινίες του αφιερώματος επιστρέφουν μέσα από μυθοπλαστικές αφηγήσεις στην όχι και τόσο μακρινή ιστορία των σκλάβων της Αφρικής, δίνοντας τροφή για προβληματισμό πάνω στις φρικιαστικές ομοιότητες με το σήμερα, που η ιστορία επαναλαμβάνεται ως τραγωδία. Αυτή τη φορά, τα καράβια είναι φορτωμένα με ανθρώπους που ξενιτεύονται από τις χώρες όπου το κεφάλαιο εισβάλλει στρατιωτικά ή οικονομικά, διωγμένοι «με τη θέλησή τους», δεμένοι όχι με αλυσίδες αλλά με το φόβο και την αγωνία για την επιβίωση, ενώ τα σύγχρονα σκλαβοπάζαρα παίρνουν σάρκα και οστά στα σύνορα της Ευρώπης-Φρούριο, όπου τα κύματα των κυνηγημένων φακελώνονται και καταγράφονται, για να επιλέξουν οι σύγχρονοι αφέντες το εξαθλιωμένο εργατικό δυναμικό που χρειάζονται...
~Πέμπτη 29/10/2015~
12 ΧΡΟΝΙΑ ΣΚΛΑΒΟΣ
(12 Years a Slave, ΗΠΑ - Ηνωμένο Βασίλειο, 2013, 134’)
Σκηνοθεσία: Στιβ Μακ Κουίν
Σενάριο: Τζον Ρίντλεϊ
Παραγωγή: Regency Enterprises, River Road Entertainment, Plan B Entertainment, New Regency Pictures, Film 4
Βασισμένη στο ομώνυμο αυτοβιογραφικό βιβλίο του Σόλομον Νόρθαπ, η τρίτη μεγάλου μήκους ταινία του βρετανού εικαστικού και σκηνοθέτη Στιβ Μακ Κουίν αφηγείται τη ζωή ενός ελεύθερου μαύρου άνδρα από τη Νέα Υόρκη, ο οποίος απάγεται και πωλείται ως σκλάβος στη Λουιζιάνα, κερδίζοντας την ελευθερία του μετά από 12 χρόνια. Ο Μακ Κουίν μεταφέρει στην οθόνη τις κακουχίες και τον αγώνα του Σόλομον, ο οποίος προσπαθεί να επιβιώσει με όση αξιοπρέπεια του έχει απομείνει, ενώ παράλληλα ψάχνει τρόπους να κερδίσει ξανά την ελευθερία του. Σε μια μυθοπλασία που εγγράφεται στο στρωτό και ασφαλή δρόμο της χολιγουντιανής βιομηχανίας, ο Μακ Κουίν προσεγγίζει το θέμα του με εντιμότητα και εικονοπλαστική δύναμη. Η ταινία απέσπασε ενθουσιώδεις κριτικές όταν κυκλοφόρησε και τιμήθηκε με πολλά βραβεία, μεταξύ των οποίων το Οσκαρ και η Χρυσή Σφαίρα Καλύτερης Ταινίας, καθιστώντας τον Μακ Κουίν τον πρώτο μαύρο κινηματογραφιστή που κερδίζει αυτό το βραβείο.
~ Πέμπτη 12/11/2015~
MANDERLAY
(Δανία - Σουηδία - Ολλανδία - Γαλλία - Γερμανία - Ηνωμένο Βασίλειο - Ιταλία, 2005, 138’)
Σενάριο, σκηνοθεσία: Λαρς φον Τρίερ
Παραγωγή: Zentropa Entertainment,13 ApS, Canal+, SigmaIII Films Ltd., Manderlay, Memphis Film International AB, Invicta Capital, Film I Vast, DR, Arte France Cinema, NPS Television, Degeto Film, Alan Young Pictures, Sveriges Television
Η ηρωίδα του Dogville, Γκρέις, φτάνει σε μια φυτεία της Αλαμπάμα όπου επικρατεί ακόμη ο θεσμός της δουλείας εν έτει 1933. Αποφασισμένη να βάλει τέλος στην εκμετάλλευση των σκλάβων αναλαμβάνει τον έλεγχο της φυτείας, κηρύσσοντας τη χειραφέτηση και προσπαθώντας να προετοιμάσει τους πρώην σκλάβους για την ελεύθερη ζωή. Τα πράγματα όμως δεν εξελίσσονται όπως θα το ήθελε, καθώς ανακαλύπτει ότι οι «ελεύθεροι» πλέον άνθρωποι είναι τουλάχιστον απρόθυμοι να την ακολουθήσουν... Η δεύτερη ταινία της ανολοκλήρωτης τριλογίας «Αμερική – χώρα των ευκαιριών» του Λαρς φον Τρίερ μπορεί να ειδωθεί ως ένα σχόλιο πάνω στη σύγχρονη υποκρισία των ιμπεριαλιστικών πολέμων για την «απελευθέρωση» και τον «εκδημοκρατισμό» των μουσουλμανικών χωρών, αλλά κι ως μια δριμεία κριτική στον αγωνιστικό βολονταρισμό του «αναπτυγμένου» κόσμου. Διατηρώντας την αποστασιοποιητική φόρμα του μπρεχτικού σκηνικού που εισήγαγε στο Dogville, την ετοιμοπόλεμη κάμερα στο χέρι και την παιγνιώδη απλότητα ενός μύθου που εξωθεί τα κλισέ σε απρόβλεπτα άκρα, ο Τρίερ στρίβει το μαχαίρι στο συναίσθημα για να πυροδοτήσει τη σκέψη.

Εμφάνιση slaves welcome.jpg